ieniemienieblogmuis

blogt over van alles en nog wat

Even terug in de tijd

Een reactie plaatsen

Na een bezoek aan een fantastisch leuke tentoonstelling van de historische vereniging, gingen we naar de nabij gelegen begraafplaats. Pim wilde daar altijd al een keer kijken, maar het kwam er nooit van. Vandaag dus wel.
We kwamen langs het graf van Seth. Alle onze lessen op de Bertrand vervielen op de middag van zijn uitvaart. Dat de lessen vervielen kwam via de intercom. Eerst blijheid dat we een middag vrij waren tot we de reden hoorden. Het was voor mij toen de eerste keer dat ik besefte dat ook jonge mensen overlijden. Seth, maar dat wist ik toen nog niet, was een oud-klasgenootje van Pim.
We kwamen langs het graf van Joke. Ze overleed een maand en een dag voor Richard. Joke en Ron: ze hadden toen bijna net zo lang verkering als wij, ze hadden dezelfde dromen als wij: opleidingen afronden, samenwonen, samen de toekomst tegemoet.
We kwamen langs de graven van onze oude buren.
We kwamen langs het graf van Peter. We zaten samen in de oudercommissie: hij als leerkracht, ik als ouder. Hij hielp mij voordat ik begon met de pabo. Ik ben nog een keer bij hem thuis geweest om foto’s te maken van hem en zijn toenmalige echtgenote.
Pim en ik streken op een bankje neer. Met de zon op onze gezichten gingen we even terug in het verleden, terug in de tijd. We deelden individuele en gezamenlijke herinneringen.
Het is en blijft bizar dat Pim zo vroeg, zo jong zoveel oud-klasgenootjes verloor én zijn moeder én zijn broertje én zijn kindje. Toen we weer thuis waren, vertelde hij dat één van die oud-klasgenootjes kort na het verlaten van de lagere school zelfmoord had gepleegd. Zo triest.
We vonden allebei dat er heel veel jonge mensen lagen. Allemaal geboren in het begin van de jaren vijftig en nu -soms al weer jaren- heengegaan.
Er was in ieder geval één kindergrafje van een in stilte geboren kindje: één datum, een weglopend beertje. Zo mooi, zo ontroerend. Toch ben ik nog steeds heel blij dat wij het zo gedaan hebben zoals wij het hebben gedaan.
Geef een reactie

