ieniemienieblogmuis

blogt over van alles en nog wat

Kiel

Een reactie plaatsen

Deze blog draag ik met heel veel liefde op mijn opa Kiel.

En citaatje uit het register van de burgerlijke stand van de gemeente Hoogezand uit het jaar 1907:

“… op den derden der maand April dezes jaars, des avonds te acht uur ten zijnen huize binnen deze gemeente, een kind is geboren van het mannelijk geslacht waarvan de voornaam van Willem gegeven zal worden …” 

Vandaag is 118 jaar geleden dat mijn opa is geboren. Hij werd geboren in Windeweer, een dorp vallend onder de gemeente Hoogezand. Het is bijzonder dat Windeweer in het register als geboorteplaats wordt genoemd, want de de dorpen De Kiel en Windeweer werden ergens tussen 1600 en 1700 al samengevoegd tot het dorp Kiel-Windeweer.

Kiel-Windeweer is een lintdorp in de provincie Groningen. Het dorp hoort al jarenlang bij de gemeente Hoogezand-Sappemeer. De inwoners van Kiel-Windeweer noemden het dorp Kiel. Of dat nog zo is, weet ik niet, maar mijn ouders, grootouders en overgrootouders hadden het altijd over Kiel.

Bijna al mijn grootouders en overgrootouders werden genoemd naar hun woonplaats: opa en oma Sappemeer, opa en oma Kiel, oude opa Kiel, opa en opoe Zuidbroek en opa en opoe Noordbroek. Slechts één opa en opoe hadden hun eigen achternaam: opa en opoe Bergman.

Oude opa Kiel (mijn overgrootvader), opa en oma Kiel (mijn grootouders) woonden dus in Kiel. Pas toen ik kon lezen, wist ik dat ze in Kiel-Windeweer woonden, maar in mijn hoofd bleef het Kiel.

Kiel zit niet alleen in mijn hoofd, maar ook in mijn hart en in mijn ziel. Ik kan het niet nalaten om zo af en toe eens flink het internet af te struinen op ‘Kiel’, dus ‘Kiel-Windeweer’.

Deze Kielblog zal dus gevuld worden met mijn Kielvondsten. En nu moet ik gauw uploaden, want opa’s verjaardag is bijna voorbij. ’t Is bijna de datum dat zijn vader aangifte deed van zijn geboorte.

De draaibadde

Draaibadde 1

Draaibadde 2
Ik denk dat de vrouw op de brug mevrouw Goelema (tante Annie) is.
De viersprong
De man op het midden van de brug (derde van links) is mijn opa.

De kerk en het kerkhof

Kerkhof 2

Kerkhof 1

Kerkhof 3

De Zuidlaarderweg

Zuidlaarderweg

De smederij

Smederij
In mijn kindertijd was deze smederij van Simon Jager.

De openbare lagere school

School
Op deze school hebben mijn opa en mijn vader gezeten.

Laatst bijgewerkt op 4 april 2015

Geef een reactie

